sâmbătă, 1 septembrie 2012

Dulcele grai moldo-spaniol!

Ştiu că acum câţiva ani F.C. Vaslui cumpărase un jucător dintr-o ţară din Africa...una francofonă. L-am auzit pe tip într-un interviu...vorbea româna îmbinând dulcele grai moldovenesc cu franceza vorbită de un african.
Eh, azi mi-a fost dat să aud...dar mai bine să expun mai jos cele auzite!

Individa1: Am jurat cî nu mai ajut pi niminia, da' pi tini o sî ti ajut! Baba ta îi o scorpii!
Îţ zîc, a mia ari uerto(huerto- gradina de legume) sî nu-i zî sî nu-mi deie o roşie, o seboietă (cebolleta-ceapa verde), un calabasin (calabacín-dovlecel), un castraveti....îi tari di treabî.
Individa2: Io n-o mai suport, plâng într-una! Zi şi noapti mă ţîni cu ea! 24 de ore pentru şăsi suti de ieuro!
I1: Doamni fereşti, da' ci eşti tu, slugî la stăpîn! Lasî că ştiu io o seniora (doamna), aci aproapi de Logrono. Ari 79 di ani, şî tri' sî ti duşi dicît di luni pînî vinirea, cuatru (cuatro-patru) orii pi zî. Îţ dă cinci suti di ieuro şî dicît tri sî zişi ca ie... "Sí...!!" Îi trecutî prin multi, a avut una vida (o viaţă) gre'!
I2: Zice că-i chioară...da' să vezi ce perversă e! S-a terminat maşina de spălat chiar atunci când ea a intrat în bucătărie...şi maşina e la dos metros (doi metri) de uşă...şi a văzut butonul roşu aprins şi ce-mi zice: "Apaga la lavadora" (opreste masina)... Mă târăşte dupa ea la compras(cumpărături) că cică nu vede preţurile, da' beculeţul rojo (roşu) l-a văzut!! Şi nici nu vrea să-mi plătească seguro (asigurarea socială)!
I1: Mă bati Dumnezeu dacî  mă plâng. Am avut noroc!  Da' nu stă şî iea ţapînî  într-un loc!?! A mia nu sî mişcî din sofa (el sofa-canapeaua). Păi îi zici cî ti faci autonomă şî îi cobrezi (cobrar-a taxa) ca autonomă. Îţî zic, la baba asta îi dai bulinili sî mai faci sî tu o liac' di limpiesa (limpieza-curăţenie)...dai cu mătura şî pasas la fregona (dai cu mopul). Restu'... tre' sî îi dai în tot ciasu dreptati. Di la zeci jumati la două jumati....şî mai găsieşti cieva  'por la tarde' (după-amiază) cu seis(şase) suti di ieuro...Ai o mii ş-o sutî di ieuro...ci mai vrei....ti doari în bălării!! Lasî cî ti ajut io!

Eu sunt moldoveancă, născută în Bucureşti, ce-i drept, dar rădăcinile mi-s pur moldoveneşti. De când sunt aici, a fost prima dată când auzeam vorbind în româneste cu accent moldovenesc....chiar dacă a trebuit să trag cu urechea!

Există spanglish....în curând se va auzi şi de româniolă!

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu